Ny-bækkenbundstræning styrker bækkenbundens egne reflekser. 

Vil du kunne løbe, danse og grine med en reflektorisk og naturlig stærk bækkenbund?

God til knibeøvelser men inkontinent

Ny-bækkenbundstræning er for alle. Også for dig der er god til knibeøvelser men af uransagelige grunde er du inkontinens og har nedsunken underliv. Med Ny-bækkenbundstræning ses inkontinens og nedsunken bækkenbund i sammenhæng med resten af kroppen. Svaghed ét sted kan give svaghed andet sted, f.eks. bækkenbunden.

Ny-bækkenbundstræning er langt mere end knibeøvelser

Med Ny-bækkenbundstræning trænes bækkenbundens egne og naturlige reflekser. Dette er vigtigt når vi f.eks. går, løber, danser og nyser. At træne knibeøvelser er godt til at holde os tætte når vi sidder, ligger og står stille. Kniber vi når vi bevæger os f.eks. går, hæmmer vi bækkenbundens naturlige reflekser. Dette kan resultere i inkontinens og nedsunken bækkenbund.

 

Vi bør ikke knibe når vi løber. Svaghed i fødder og ankelled kan påvirke bækkenbunden. Bækkenbundens egne stabiliserende reflekser styrkes.

Sundhedsstyrelsens giver knibeøvelser lave anbefalinger

Traditionel bækkenbundstræning ved inkontinens består ofte af knibeøvelser. Mange finder det svært at knibe og føler sig ikke sikker på om de kniber rigtigt. Andre føler at knibeøvelserne ikke hjælper tilstrækkeligt. Hvilket støttes af undersøgelser, som sundhedsstyrelsen har foretaget i 2016. Undersøgelserne af knibeøvelser viser manglende evidens på området og giver knibeøvelser lave anbefalinger (Én god stjerne ud af tre gode).  

 Oplev bækkenknoglernes bevægelser når du bevæger dig

Med Ny-bækkenbundstræning får du viden og bevidsthed om bækkenknoglernes vigtige bevægelser, når du bevæger dig. I filmen kan du se hvordan bækkenets bevæger sig når man går.

Oplev- og styrk bækkenbunden som et elastisk sejl 

Ny-bækkenbundstræning giver dig bevidsthed om hvordan bækkenbundsmusklerne, fungerer som et elastisk sejl.  Et sejl der konstant er i bevægelse, når du bevæger dig. Et sejl der på én og samme tid, skal kunne stabilisere dine bækkenknogler i forhold til hinanden samt holde dine indre organer oppe.

Ny bækkenbundstræning når knibeøvelser ikke er nok to bækkener et med muskler
Ny-bækkenbundstræning når knibeøvelser ikke er nok.To bækkener, det ene med bækkenbundsmuskler

 Flere mulige årsager til inkontinens

  • Kropsholdningen – selv små kropsholdningsændringer kan påvirke bækkenbunden.
  • Kropsvaner – måden du står og sidder på.
  • For hård træning eller gentagende for hårde løft.
  • Skader og overbelastninger. F.eks. i ankler, ben og ryg kan brede sig til svagheder i bækkenbunden.
  • En for hård en fødsel.
  • Core træning med forspænding i mave- og bækkenbund, hæmmer bækkenbundens egne reflekser

 

Ny-bækkenbundstræning styrker bækkenbunden så den er alsidigt og reflektorisk stærk, både når vi griner, nyser, løber, hopper og danser.

Udtalelse fra Signe

Lise er en dygtig underviser, der kan sit stof og som tilpasser øvelser og vejledning efter den enkeltes behov.  Hendes nye veje til en stærk bækkenbund har givet mig det, jeg har søgt efter i årevis.

Øvelserne virker, og har efter ganske få måneder forbedret min bækkenbund og øvrige skavanker så meget, at det ikke længere er til stor gene i dagligdagen. Jeg kan varmt anbefale Lises undervisning.

Udtalelser fra elever

Ny-bækkenbundstræning har været en “åbenbaring”

For mig har det været en “åbenbaring” at finde ud af, at flere af mine andre skavanker – både i ryg og fødder – hidrører fra problemer i bækkenbunden og at der er så meget potentiale i at arbejde med at få en stærkere bækkenbund. Lise er rigtig god til at rette én i øvelserne, så man ikke belaster forkert og får mest mulig ud af det.

Jeg har fået tip til individuel bækkenbundstræning

Hun er god til at i en fart at finde på og afprøve øvelser, som kan hjælpe én endnu mere på vej. Hun giver gerne tips om øvelser, som specifikt er gode for de enkelte deltagere. Og hun kommer gerne med gode tips til forskellige småremedier, man kan bruge i sin hverdag. Det er dejligt, at man i undervisningen får øvelser, som man kan “tage med sig hjem”, så man kan få dem indarbejdet i sin hverdag. 

Med Ny-bækkenbundstræning kan jeg nu nyse uden at tisse i bukserne

Jeg blev overrasket over, at øvelser med selv de mindste bevægelser har så stor virkning. Samtidig får man med fokusset skabt nærvær og kontakt i forhold til sin egen krop og kan opdage fysiske problemer, man ikke vidste lå lige præcis dér og dermed gøre noget ved dem. For mig har det været en “åbenbaring” at finde ud af, at flere af mine andre skavanker – både i ryg og fødder – hidrører fra problemer i bækkenbunden og at der er så meget potentiale i at arbejde med at få en stærkere bækkenbund. Efter at have gået til bækkenbundstræning, hos Lise i bare to måneder, kan jeg nu nyse uden at tisse i bukserne. 

Med venlig hilsen M.J. 

(Jeg, Lise M Rasmussen, kender fulde navn og kontakt info)

Ny-bækkenbundstræning er en helt ny måde at tænke på

Det er virkelig en helt ny måde at tænke på. Det er helt vildt hvordan hele kroppen hænger sammen. Jeg har opdaget hvordan styrken i mine fødder og min kropsholdning påvirker styrken i min bækkenbund. Nu kan jeg f.eks. løbe og også danse helt vildt uden at dryppe, hvilket jeg ellers ikke har kunnet i mange, mange år.

Jeg kunne knibe og på Skejby syntes de min bækkenbund var stærk

Jeg har været både hos min egen læge og ude på Skejby for, at få min inkontinens undersøgt. Her spurgte de om jeg var balletdanser, fordi de syntes min bækkenbund virkede stærk og at jeg sagtens kunne knibe. Jeg kunne ikke forstå, at min bækkenbund blev ved med at være svag og at jeg dryppede når jeg løb. Som teenager lærte jeg knibeøvelser, af min mor og jeg har altid været meget fysisk aktiv og har dyrket meget yoga. Men en min bækkenbund blev ved med, at være nedsunken og svag.

Efter et halvt år med Ny-bækkenbundstræning kan jeg løbe uden at dryppe

Efter i et halvt år, at have trænet bækkenbunden hos Lise, er min bækkenbund blevet meget stærkere, den føles løftet og jeg kan løbe uden at dryppe. Træningen er meget varieret og det er også helt vildt, at mærke at bækkenbunden løfter sig når man smiler og griner.

Mvh. Vinnie (Jeg, Lise M. Rasmussen kende fulde navn og kontakt info)

Undervisningen foregår hos FOF Århus, Søndergade 74. Ny-bækkenbundstræning “Træn dig til en stærk bækkenbund” er for alle. 

Nye hold starter i uge 37, 2020          Tilmeld dig Ny-bækkenbundstræning her.

Se også om Individuelt tilrettelagte bækkenbundsøvelser. Fordelene er mange.

Jeg har selv udviklet metoderne til en naturlig stærk bækkenbund

Ny bækkenbundstræning. Er knibeøvelser ikke nok
Ny-bækkenbundstræning. Når knibeøvelser ikke er nok med Lise Marianne Rasmussen

Førhen kunne jeg ikke knibe og var inkontinent når jeg løb

Pludselig en dag, da jeg eksperimenterede med øvelser, oplevede jeg hvordan mine bækkenbundsmuskler spændtes reflektorisk. Altså, at de spændte sig helt af sig selv, ligesom de er skabt til. Dette var starten til en ny meget spændende vej.

Jeg kan nu løbe, danse, grine og nyse med en reflektorisk stærk bækkenbund

Resultaterne viste sig tydeligt, ved en sommerfest, hvor vi spillede fodbold. Jeg kunne løbe og det var med maks. hastighed. Jeg kunne grine og have det sjovt – jeg spillede fodbold med niende klasses drenge – jeg der ikke havde kunnet spille fodbold i mange, mange år uden, at “lække”. Jeg var jublende glad. Bækkenbunden fungerede helt af sig selv, det var helt fantastisk.

Jeg har fået masser af ny viden om:

  • Bækkenbundens mange funktioner (mindst 6 funktioner)
  • De mange årsager til inkontinens
  • Hele kroppen i sammenhæng med bækkenbunden
  • Hvordan man aktiverer bækkenbundens naturlige reflekser. 

Sårbart at være inkontinent

At lække/dryppe/tisse i bukserne – at være inkontinent, kan være utrolig pinligt samt sårbart – jeg har selv prøvet det. Mange både unge og ældre, kvinder og mænd oplever, at være inkontinente. For de fleste er det svært at tale om samt, at søge hjælp.

Mange lider i stilhed

Undersøgelser viser at rigtig mange lider i stilhed, uden at søge hjælp. – Søger man hjælp, rådes man ofte at til at styrke bækkenbunden med knibeøvelser. Nogle får hjælp men ikke alle. Hvilket også vises i Sundhedsstyrelsens redegørelse om behandling af inkontinens. Her får knibeøvelser lave anbefalinger. Sundhedsstyrelsen giver knibeøvelser lave anbefalinger se her.

Den elastiske og intelligente bækkenbund

Lotte Paarup, fra den “Intelligente krop”, som jeg har fået meget inspiration af, beskriver bækkenbundsmusklerne som elastiske og meget intelligente Se om den elastiske bækkenbund her.

Bækkenbundsmusklerne er konstant aktive

Bækkenbundsmusklerne er konstant aktive, også om natten. Det er næsten lige meget hvad vi foretager os, så er den velfungerende bækkenbund involveret. F.eks. støtter bækkenbundsmusklerne vejrtrækningen. Musklerne trækker sig sammen i udåndingen og forlænges i indåndingen.

Bækkenbundens mange funktioner

Bækkenbundsmusklerne skal konstant kunne følge bækkenknoglernes bevægelser. Dette gør de ved skiftevis, at forkortes og forlænges i takt med bevægelserne. De stabiliserer herved bækkenknoglerne iforhold til hinanden. Bærer de indre organer oppe. Holder os tætte for urin, luft og afføring. 

 

Bækkenknogler med bækkenbundsmuskler
Ny-bækkenbundstræning med Lise Marianne Rasmussen. Hvis knibeøvelser ikke er nok.

Flere har fortalt mig at de er gode til at knibe og har lægens ord for, at have en stærk bækkenbund. 

Af uransagelige grunde er de inkontinente og har nedsunket underliv.

Knibeøvelser kan svække bækkenbundens mange reflekser

Bækkenbunden har flere funktioner på samme tid. f.eks. på én og samme tid, at holde de indre organer oppe når vi f.eks. løber – samtidig med at stabiliserer bækkenknoglerne iforhold til hinanden. Dette er muskelopspændinger vi ikke kan efterligne. Mange træningsformer indleder øvelserne med bevidste opspændinger i bækkenbunden, altså at knibe. Mine erfaringer er at dette kan hæmme og svække bækkenbundens mangeartede og naturlige reflekser. Herved svækkes bækkenbunden og kan give inkontinens og nedsunken bækkenbund.

Hvis du vil kunne stole på din bækkenbund og bevæge dig frit, uden at knibe!!!

Tilmeld dig Ny-bækkenbundstræning – træn dig til en stærk bækkenbund hos FOF Århus

Se også

Individuel bækkenbundstræning

Mange fordele ved individuelle
øvelsesvejledninger

Stabiliserende kropstræning

Fundamentet for styrke, smidighed og balance
Holdtræning hos FOF Århus

Lise Marianne Rasmussen
Psykomotorisk terapeut, dap. (Afspændingspædagog)
Mail:rasmussenlise@outlook.dk
Telefon: 40210363
Adresse: Aage Jedichs Vej 25, 8270 Højbjerg (Århus)

Luk menu