Ny-stabilitetstræning reducerer rygsmerter

Træning og afspænding med afspændingspædagog / psykomotoriskterapeut dap.

FOF Århus 

Ny-stabilitetstræning lindrer rygsmerter

Ny-stabilitetstræning aktiverer og styrker ryggens-samt hele kroppens naturlige og hermed reflektoriske stabilitet. Helt af sig selv bør kroppens stabiliserende muskler, stabiliserer vores led. Har vi rygsmerter kan de stabiliserende muskler blive inaktive.

Ny-stabilitetstræning genaktiverer reflekserne

Med specielt tilrettelagte øvelser aktiveres dine stabiliserende muskler. Se om Ny-stabilitetstræning, holdtræning hos FOF Århus 

Se om teorien bag Ny-stabilitetstræniing

Rygøvelserne tilpasses til dig

Har man rygsmerter er det ofte individuelt hvilke rygøvelser, der er bedst for én. På dette rygtrænings-hold tilpasses øvelserne til dig og din krop.

Ryg-øvelserne er rolige og aktiverer reflekserne til ryggens- samt hele kroppens stabiliserende muskler. Dette er fundamentet når rygsmerter skal lindres samt en sund og stærk ryg.

Den stabiliserende rygtræning giver dig bevidsthed om at slippe ubevidste/bevidste ”passe på spændinger”- spændinger der ofte forværre smerterne. Kropsholdningen forbedres og du opnår større styrke samt smidighed i ryggen.

Ønsker du:

  • Rygøvelser der styrker dig til en bedre- og smerte-reducerende kropsholdning
  • Rygøvelser der giver bevidsthed om gode hverdags-bevægelser for ryggen
  • Rygøvelser med fokus på ro, nærvær og kropsbevidsthed
  • Rygøvelser der tager hensyn til dine rygsmerter
  • Rygøvelser der styrker, stabiliserer og smidiggør din ryg
  • Rygøvelser der tilpasses til dig og din ryg

Rygmusklerne fungerer i samarbejde med resten af kroppen

Dette betyder at svaghed et sted i kroppen, kan give smerter andet sted, f.eks. rygsmerter.  Denne rygtræning har hele tiden fokus på at styrke rygmusklerne- også når resten af kroppen trænes. F.eks. skal benene være både stærke og smidige, når du løfter.

Afspændende og smertelindrende teknikker

Med til rygtræningen hører også at indøve smertelindrende hvile- og sovestillinger samt gode stå, side- og arbejdsstillinger.

Årsagerne til rygsmerter kan være mange

Med til rygtræningen hører også at finde mulige årsager til dine rygsmerter. F.eks. kan små krops-holdnings-ændringer, være med til at forebygge nye rygsmerter.

Individuelle afspændingsbehandlinger og øvelsesvejledninger

Der er ofte mange fordele ved at få individuelle øvelsesvejledninger og afspændingebehandling. Dette fordi årsagerne til rygsmerter kan være mange. Se mere om kroniske smerter, afspændingsbehandlinger og øvelsesvejledninger 

Stabiliserende rygtræning med Lise Marianne Rasmussen. Afspændingspædagog / psykomotorisk terapeut, dap.

Holdet “rygtræning” er på maksimalt 7 deltagere. De lyse og venlige lokaler ligger i Søndergade 74 Århus C, tæt ved Rådhuspladsen. 

Nye Hold starter i uge 4. Tilmeld dig stabiliserende rygtræning her.

Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe til mig på 40210363. Ønsker du det, giver jeg også individuelle øvelsesvejledninger og afspændingsbehandlinger. Se om at afspændingsbehandlinger lindre kroniske smerter.

Lise Marianne Rasmussen
Psykomotorisk terapeut, dap. (Afspændingspædagog)
Mail:rasmussenlise@outlook.dk
Telefon: 40210363
Adresse: Aage Jedichs Vej 25, 8270 Højbjerg (Århus)

Luk menu